Vertelt

refereert

Jezelf verkopen vind ik één van de moeilijkste dingen van het ondernemerschap.
Netwerkborrels, verkooppraatjes… voelt als voordringen en leuren voor mij.
Ik hou er niet van en ik kan er niks van.

Maar Brenda, waarom ben jij beter dan de andere ontwerpers?
– Geen idee, ik voel me helemaal niet beter dan anderen.
Waarom moeten we dan voor jou kiezen?
– Gewoon, omdat ik ik ben.

Zie je ook waar het mis gaat? Dat wordt dus niks. Daarom heb ik mijn opdrachtgevers benaderd
om deze vraag voor mij te beantwoorden. Hoe ervaren jullie de samenwerking met mij?
En geloof me, de antwoorden zijn ongecensureerd. Eerlijk zijn is namelijk één van
mijn eigenschappen. En stiekem ben ik wel een beetje trots op de reacties die ik kreeg:

Bert van Loon, Mostly Media
Grafisch ontwerp klinkt als iets uit vroeger eeuwen. En dat is het ook. Een ambacht wat visie
en vaardigheid vraagt. In de huidige tijd lijkt het alsof iedereen kan ontwerpen; de techniek
is bij iedereen voorhanden, maar zonder visie en vaardigheid is het eindresultaat onvoldoende
om in de grote communicatie-concurrentie zichtbaar en onderscheidend te zijn.
Als je met Brenda samenwerkt, merk je binnen één gesprek waar het verschil zit. Zij is oprecht
geïnteresseerd in de doelen je voor ogen hebt, en zij stelt haar creativiteit en ambitie in dienst
van die doelen om werkelijk resultaat te bereiken. Zij koppelt die betrokkenheid aan grondige
ervaring in print en digitaal en een creatieve visie op BNO-niveau. Daarmee is ze niet alleen
een talentvol ontwerper, maar ook sparringpartner , adviseur, communicatie-geweten en creatief
business-partner. Zij neemt de regie en werkt met een grondig proces om de samenwerking zowel
effectief als efficiënt te laten verlopen. Ik heb in 25 jaar media-ervaring met veel ontwerpers
samengewerkt, zowel in traditionele als nieuwe media, en Brenda neemt in die rij ontwerpers met
gemak een toppositie in. Ik beveel haar van harte aan.

Ewald Liedenbaum, The Next Practice
Als je een nieuwe huisstijl wilt hebben, is natuurlijk de vraag wie gaat die ontwerpen.
Wij zijn heel blij dat we voor Brenda hebben gekozen, niet alleen vanwege het bijzonder
goede resultaat, maar ook vanwege het interactieve en inspirerende karakter van het
hele ontwerpproces. Op een hele leuke en persoonlijke wijze heeft Brenda stap voor stap
met ons de nieuwe huisstijl van The Next Practice gecreëerd.  Ze luistert uitstekend
en daagt uit met haar voorstellen en ideeën. De uitkomst is een huisstijl met een verhaal,
het verhaal van The Next Practice. En dit is precies wat wij wilden.

Peter Zaal, Hoefakker
Brenda heeft bij Hoefakker goed aangevoeld welke ‘toon’ ons past: niet te frivool
en niet te zakelijk. Brenda levert goed werk af en heeft een creatieve, frisse kijk.

Liesbeth Rusch, Gemeente Rijnwoude
Brenda is origineel, leeft zich in in het onderwerp en gaat aan de slag. In het geval
van de vormgeving voor (en de opening van) het Centrum voor Jeugd en Gezin
werden getekende poppetjes als vanzelf een driedimensionele matroesjka.
Het ontwerp sloeg aan. De matroesjka in de kleuren van het CJG Rijnwoude werd een hit.
Brenda heeft heel veel moeite gedaan om de poppetjes zo goed mogelijk tegen een schappelijke
prijs te laten maken. Dat betekende voor haar dat zij in dit traject een aantal dingen voor het eerst deed.
Wij hebben er altijd vertrouwen in gehad dat het allemaal ging lukken en dat was ook zo.
Met andere woorden: Brenda gaat er voor! Als je op zoek bent naar een frisse blik, een andere kijk
op de zaak én een goede vormgever, dan is Brenda de Graaf echt iemand om aan te denken.

Helmy Claessen, 3M Nederland
Bij 3M heeft Brenda creatieve ontwerpen gemaakt voor bedrukte Post-it Notes. Ze had aan
een half woord genoeg en maakte goede, op de klantvraag afgestemde ontwerpen die enthousiast
werden ontvangen. Daarnaast waren er ook altijd enkele ontwerpen ‘out of the box’,
met een eigen interpretatie van het onderwerp, die heel verrassend en verfrissend waren.
Naast creatief is Brenda ook een plezierig persoon om mee te communiceren en samen te werken.

Wendy van der Wind, ULP
Ik heb met veel plezier samen gewerkt met Brenda de Graaf. Wat ik erg belangrijk vind
is dat ze goed aansluit bij de wens en idee van de klant, om daar vervolgens met haar creatieve blik
een goed concept voor te maken. Ze staat open voor op- en aanmerkingen en is dat is erg prettig
om mee te werken. Hierdoor kom je samen tot een goed product. In mijn ogen is de kracht van Brenda
dat ze erg goed luistert naar onze wensen, om daar vervolgens zeer enthousiast haar creatieve brein
op los te laten!